Gry dydaktyczne dla dzieci

Gry dydaktyczne dla dzieci rozwijające wiedzę o świecie

Gry i zabawy często traktowane są coś, czym dzieci powinny zajmować się poza zajęciami przedszkolnymi lub szkolnymi. Gry i zabawy jednak sprawdzają się doskonale w nauce, szczególnie sód najmłodszych uczniów. Jednak nie tylko, gry są również wykorzystywane podczas lekcji szkolnych.

Nauczyciele używają gier, aby ćwiczyć słownictwo i gramatykę lub ortografię. W przypadku języków obcych ćwiczenia mogą polegać np. na używaniu języka w sytuacjach „rzeczywistych” poprzez odgrywanie ról. Gry i zabawy pozwalają dzieciom utrwalać to, co już wiedzą oraz to, czego nie wiedzą.

Zabawa poważna sprawa dla dzieci

Eksperymentowanie metodą prób i błędów, wynajdowanie rozwiązań problemów, opracowywanie strategii oraz budowanie pewności siebie i umiejętności – to są główne zalety wykorzystania gier w nauce. Tym bardziej że dzieci mają poważny stosunek do zabawy. Dorośli łatwo są w stanie zapomnieć o tym jak zabawa może być wartościowa. Często uważają, że nie jest odpowiednim wykorzystaniem czasu, a dzieci powinny, zamiast tego się uczyć.

Jednakże pedagodzy, dydaktycy i psychologowie uważają, że zabawę powinno się postrzegać jako poważną naukę. Zabawa rozwija umiejętności myślenia i zdolności, ma dobroczynne właściwości dydaktyczne i edukacyjne. Gry dydaktyczne dla dzieci (dostępne na Eduksięgarnia) są świetnymi narzędziami do nauki. Ucząc bawić, bawiąc uczyć! Oto kilka gier-narzędzi do poznawania świata.

Świat dźwięków

Zestaw do ćwiczenia słuchu i koncentracji. Gra dla pedagogów, logopedów, terapeutów i nauczycieli będzie pomocą dydaktyczną i „narzędziem”. Na płycie CD znajdują się nagrania różnych dźwięków i odgłosów. Natomiast na 20 kartach umieszczono ilustracje. Ćwiczenia polegają na kojarzeniu dźwięków z obrazkami oraz zapamiętywaniu określonej liczby dźwięków i ich rozpoznawaniu.

Zestaw Świat dźwięków został przetestowany w gabinetach terapeutycznych oraz logopedycznych. Istotną zaletą jest to, że z gry mogą korzystać także rodzice i opiekunowie bez specjalistycznego przeszkolenia.

Odkrycia. Poznać i zrozumieć siebie

Planszowa gra terapeutyczna. Brzmi poważnie, ale w odróżnieniu od „Świata dźwięków”, gra jest bardziej grą niż pomocą dydaktyczną. Co nie znaczy, że nie skorzystają z niej terapeuci i nauczyciele. Gra składa się z tradycyjnej planszy, która przedstawia drogę do zamku. Na niej zamieszczono zadania, które wykonuje gracz, jeśli jego pinek trafi na pole. Niektóre zawierają pytanie-zadanie do wykonania: „O czym myślisz przed zaśnięciem”, „Opowiedz o zabawnej sytuacji, której ostatnio doświadczyłeś”, „Co byś zrobił, gdybyś się zgubił w magicznym lesie?”, „O jakich uczuciach jest najtrudniej mówić”. Ponadto niektóre pola wymagają opisania karty z obrazkiem, a na polach „Życzeń” można wyrazić 3 życzenia. Gracze mogą używać też kart specjalnych „Pytania”.

„Odkrycia. Poznać i zrozumieć siebie” pomaga poznać grających, poprawia komunikację i rozwija umiejętności słuchania oraz wyrażania czy opisywania swoich uczuć. Wydawca – Epideixis – oznaczył tę grę dydaktyczną dla dzieci od lat 3. Gra jednak jest przeznaczona dla starszych, które raczej potrafią czytać. Dla 3-latków jest po prostu za trudna (inna gra dydaktyczna „Emocje” jest dla dzieci od lat 7). Gra jest dobrym pomysłem na poznanie się dzieci w grupie i przysłowiowe przełamanie lodów.

BrainBox. Obrazki

„Obrazki” to gra dla dzieci od lat 4, ale gry dydaktyczne dla dzieci z serii BrainBox to kolekcja ponad 10 tytułów dla różnych przedziałów wiekowych. Większość to gry na spostrzegawczość, ćwiczenie pamięci, koncentracji oraz uwagi z różnych dziedzin wiedzy – przyrody, matematyki, Polski, wakacji czy świata. „BrainBox. Obrazki” zawiera ponad 50 obrazków ze zwierzętami, codziennymi sytuacjami z życia i przedmiotami. Po jednej stronie karty mają obrazek, a z drugiej listę pytań, np. Jabłoń ma zestaw „Jakiego owada widać na obrazku”, „Czy na drzewie rosną zielone jabłka”, „Ile jabłek jest na obrazku”, „Jakiego koloru jest futro królika”. Zadaniem graczy jest zapamiętywanie obrazków oraz odpowiadanie na pytania. Ci z największą liczbą kart – wygrywają! Grę mogą wykorzystywać zarówno nauczyciele w szkole lub pedagodzy, jak i rodzice w domu.

Nauka przez zabawę? O tak!

Dzieci są naturalnie ciekawe najbliższego otoczenia i świata. Dzięki zabawie doświadczają, uczą się i próbują zrozumieć świat oraz siebie. Gry dydaktyczne dla dzieci to świetny pomysł na odkrywanie, eksperymentowanie, kwestionowanie oraz poznawanie nie tylko świata, ale siebie i innych. Nauka przez zabawę dzięki grom może odbywać się w przedszkolach, szkole, ale i w domu. – Nawet na zabawach można nauczyć się życia. Nie tylko uniwersytet uczy nas żyć – mawiała Ania z powieści Lucy Maud Montgomery („Ania na uniwersytecie”). I tak jest.