Testy wiedzy i umiejętności dla trzecioklasistów

trzecioteścik

Jedną z bardzo często, czasem zbyt często wykorzystywanych w szkole form sprawdzania wiedzy i umiejętności uczniów są testy zamknięte i otwarte, które mają na celu usystematyzować zdobyte wiadomości oraz udzielić nauczycielom i opiekunom informacji zwrotnej o postępach w nauce. W większości szkół trzecioklasiści mierzą się z pierwszym poważnym sprawdzianem w życiu. Najczęściej składa się z trzech części: polonistycznej, matematycznej i przyrodniczej. Jego wyniki dają gronu pedagogicznemu  wiedzę o tym, z jaką klasą ma do czynienia, na jakie umiejętności trzeba będzie zwrócić szczególną uwagę w klasie czwartej. Nauczyciele bądź korzystają z gotowych sprawdzianów oferowanych przez wydawnictwa, bądź sami je przygotowują, w oparciu o przepracowany z uczniami materiał. Jaka metoda sprawdzania wiedzy uczniów jest najlepsza? 

Testy z OPERONEM i inne propozycje wydawnicze

trzecioteścik

W opinii wielu nauczycieli testy wydawnictwa OPERON – to starannie przygotowane sprawdziany, których zaletą, co ważne, jest troska o eliminację u dzieci paraliżującego stresu egzaminacyjnego. Taki zewnętrzny sprawdzian wydawnictwo zaproponowało po raz pierwszy w 2007 roku. Dzięki obecności Bratka – bohatera  filmiku, który rozpoczyna sprawdzian i bajki, która go kończy, uczniom ma towarzyszyć pozytywna ocena tego ważnego dla nich wydarzenia. OPERON proponuje nauczycielom narzędzia pomocne w przygotowaniu końcowej oceny opisowej i pakiet ćwiczeń uzupełniających korektę. Oby tylko nie łączyć jej z chorym systemem porównań i rankingów, w który wtłacza się czasem już dzieci z młodszych klas szkoły podstawowej odbierając zarówno nauczycielom jak i uczniom  przyjemność przekazywania i zdobywania wiedzy. Kluczem do sukcesu jest nauka poprzez zabawę, więc propozycje prasy dziecięcej zawierające trzecioteścik mogą skutecznie zachęcić do utrwalania wiedzy w lżejszej formie. Warto przy tej okazji pamiętać o błędach, które niejednokrotnie pojawiają się w treści poleceń, w gotowych testach przygotowywanych przez walczące o klienta wydawnictwa i przed przeprowadzeniem sprawdzianu zadbać o ich usunięcie. Jednym z rozsądniejszych rozwiązań wydaje się korzystanie z testów przygotowanych przez to wydawnictwo, z podręczników którego korzysta nauczyciel. Najrozsądniejszym – opracowanie własnego testu, w oparciu o zrealizowany na lekcjach materiał i przygotowanie rzetelnej informacji zwrotnej, która zostanie przekazana nauczycielom i rodzicom. 

Czy test trzecioklasisty jest obowiązkowy?

Nie jest, ale większość szkół decyduje się na jego przeprowadzenie, ponieważ uczniowie starszych klas z pewnością będą testowani. Psychologowie podkreślają również pozytywne skutki sprawdzenia w ten sposób swojej wiedzy, możliwość obiektywnej oceny niedociągnięć, wyciągnięcia właściwych wniosków, korekty błędów, uzupełniania braków – testy są dobrym narzędziem kontrolnym. To jaka jest średnia punktów, nie jest kwestią najważniejszą, bardziej chodzi o to, by sprawdzian był podstawą do  opracowania strategii działania i organizacji pracy w następnym roku szkolnym. Nauczyciele powinni na podstawie tych testów ustalić plan zajęć wyrównawczych lub kółek zainteresowań w ramach poszczególnych  przedmiotów. Klasy są różne, możliwości dzieci też, a odpowiedzialnością dorosłych taki styl przekazywania wiedzy i umiejętności, który daje poczucie satysfakcji również tym dzieciom, które borykają się z różnymi trudnościami i  wolniej przyswajają materiał z podstawy programowej. Ważne, by rozwijać indywidualne predyspozycje i talenty, nie wpadać w statystyczne pułapki.